مقالات آموزشی

انواع میوه خشک کن

انواع میوه خشک کن

اگر قصد خرید دستگاه میوه خشک کن و یا راه اندازی خط تولید میوه خشک را دارید، بهتر است با انواع میوه خشک کن آشنا شوید. به‌طورکلی دستگاه‌های میوه خشک کن بر اساس ظرفیت به سه دسته میوه خشک‌کن‌های خانگی، دستگاه میوه خشک کن نیمه‌صنعتی و میوه خشک کن صنعتی تقسیم‌بندی می‌شود. هر کدام از این دستگاه‌ها نیز در مدل‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک از این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

فهرست مطالب

دستگاه میوه خشک کن خانگی

کوچک‌ترین میوه خشک‌کن‌ها به لحاظ ابعاد و ظرفیت ورودی، میوه خشک‌کن‌های خانگی هستند. به‌طورکلی دستگاه‌های خشک کنی که ظرفیت ورودی آن کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم در روز باشد در دسته میوه خشک‌کن‌های خانگی قرار می‌گیرند. دستگاه‌های بسیار کوچک شبیه به ماکروویو و بخارپز تا دستگاه‌های کمی کوچک‌تر از ابعاد یک یخچال، جزو میوه خشک‌کن‌های خانگی هستند. معمولاً میوه خشک‌کن‌های خانگی را به‌صورت برقی می‌سازند اما در میان آن‌ها نمونه‌های گازسوز هم موجود است که مصرف انرژی بهینه‌تری دارند.

بهترین میوه خشک کن

دستگاه میوه خشک کن نیمه‌صنعتی

دستگاه میوه خشک کن نیمه‌صنعتی به خشک‌کن‌هایی گفته می‌شود که ظرفیت ورودی آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم بار تازه در روز است. از جمله پرفروش‌ترین و پرکاربردترین خشک‌کن‌های موجود در بازار، این دستگاه‌ها هستند که برای کارگاه‌های تولید چیپس میوه در ظرفیت‌های نیمه‌صنعتی تا خانگی، مناسب است. از آنجایی که بازدهی این دستگاه‌ها بسیار بالا است حتی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ و صنعتی نیز ترجیح می‌دهند که از این دستگاه‌ها به تعداد زیاد استفاده کنند چرا که سرعت خشک‌کردن این دستگاه‌ها بالا است.

دستگاه میوه خشک کن صنعتی

دستگاه‌هایی که ظرفیت ورودی آنها بیش از ۶۰۰ کیلوگرم باشد در دسته خشک‌کن‌های صنعتی قرار می‌گیرند. خشک‌کن‌های صنعتی در نمونه‌های متنوعی تولید می‌شوند. خشک‌کن‌های کابینتی، کانتینری و تونلی از جمله این دستگاه‌ها هستند. معمولاً راندمان خشک‌کن‌های کابینی به‌مراتب بالاتر از نمونه‌های تونلی و کانتینری است. کارگاه‌های بزرگ صنعتی و کارخانه‌های تولید چیپس میوه از میوه خشک‌کن‌های صنعتی در خط تولید خود استفاده می‌کنند.
جهت مطالعه مطالب بیشتر در مورد میوه خشک‌کن‌های صنعتی کلیک کنید.

میوه خشک کن کابینتی

میوه خشک‌کن‌های کابینتی عموماً از یک‌کابین تا چندین کابین به‌هم‌پیوسته تشکیل شده‌اند. درون این کابین ها، کوره، فن، و سانتریفیوژ قرار دارد. بر خلاف خشک‌کن‌های تونلی که میوه‌ها به‌صورت داینامیک بر روی نوار نقاله قرار گرفته و خشک می‌شوند، در خشک کن کابینتی میوه‌ها بر روی ترولی و سبدهای ثابت خشک شده و گردش هوا به کمک فن‌ها انجام می‌گیرد. همین امر باعث می‌شود، میوه‌ها به طور یکسان و یکنواخت و خیلی سریع خشک شوند.
جهت مطالعه مقاله میوه خشک کن کابینتی کلیک کنید.

انواع دستگاه خشک کن میوه کابینتی

خشک کن تونلی

میوه خشک‌کن‌های تونلی به شکل نوار نقاله‌های عریض‌وطویل هستند که از یک محفظه کم‌ارتفاع استیل عبور می‌کند. گرما و حرارت در این محفظه ایجاد شده و میوه‌ها حین عبور از این محفظه خشک می‌شوند. همان‌طور که مشخص است، سیستم عملکرد این میوه خشک‌کن‌ها به‌صورت داینامیکی است. این خشک‌کن‌ها بیشتر برای تولید چیپس میوه استفاده می‌شوند و برای خشک‌کردن سبزی‌ها و صیفی‌جات کاربردی ندارد.

انواع میوه خشک کن تونلی

دریافت مشاوره رایگان راهنمای خرید میوه خشک کن

در این مقاله تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا به‌صورت خلاصه، مختصر و مفید، آنچه که لازم است دررابطه‌با انواع میوه خشک کن بدانید را بازگو کنیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتر دارید، می‌توانید با کارشناسان گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان، بهره مند شوید. کارشناسان زامنس در سریع‌ترین زمان ممکن، آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.