مقالات آموزشی

راه اندازی خط تولید میوه خشک

راه اندازی خط تولید میوه خشک

تاسیس کارگاه میوه خشک کنی و راه اندازی خط تولید میوه خشک و سبزیجات خشک و نیمه آماده ، یکی از گزینه های روی میز برای افرادیست که قصد اشتغال زایی و راه اندازی یک کسب و کار را دارند؛ در این مقاله صفر تا صد تجهیزات مورد نیاز جهت تاسیس و راه اندازی کارگاه های میوه خشک کنی و دستگاه خشک کن میوه و سبزیجات را با یکدیگر بررسی می کنیم.

فهرست مطالب

خشک کردن میوه چیست؟

یکی از بزرگترین کشفیات بشر برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی ، خشک کردن آنها است؛ اگرچه فریز کردن محصولات غذایی هم موجب میشود تا آنها را مدت زمان بیشتری نگه داریم ، اما برای خیلی از محصولات این روش جوابگو نیست ! و باعث میشود تا خواص مغذی آنها از بین برود و یا شکلی نامناسب به خود بگیرد.
میوه جات، برخی از سبزیجات و برخی از محصولات کشاورزی نظیر پیاز، قارچ و فلفل دلمه از این قبیل محصولات هستند.
عمل خشک کردن میوه و سبزی در منزل به راحتی قابل انجام است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد؛ اما اگر در پی راه اندازی یک خط تولید هستید و میخواهید در سطح صنعتی و نیمه صنعتی فعالیت کنید به شما پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سیب خشک تولید شده توسط دستگاه خشک کن میوه زامنس

درآمد کارگاه میوه خشک کنی

اولین مسئله ای که بیشتر افراد پیش از شروع و یا راه اندازی یک کار به آن فکر میکنند این است که آیا این کار، درآمد مناسبی دارد؟
سود آن نسبت به زحمتش ، مناسب و قابل توجه است؟ و آیا تنها برای چند سال قابل سرمایه گذاریست و یا بازار آن تا سالها اشباع نمیشود و اصطلاحاً امنیت شغلی دارد یا خیر.

خشک کردن محصولات غذایی خصوصاً سبزیجات و برخی از میوه ها نظیر پر زردآلو ، پر هلو ، آلو و آلبالو خشک از دیرباز تا کنون جزو فرهنگ ایرانیان بوده و کماکان محبوبیت خود را در سبد غذایی ایرانیان حفظ کرده است؛از طرفی خشک کردن محصولات غذایی در فصولی که این خوراکی ها زیاد هستند و ذخیره برای فصل هایی که دسترسی به این محصولات کم است بسیار توجیه پذیر و اقتصادی است و نه تنها موجب درآمد برای فرد تولید کننده میشود، بلکه به تنظیم باز و اقتصاد کشور هم کمک میکند.
یک تولید کننده میوه و سبزیجات خشک هم میتواند به صورت خرد و هم به صورت عمده ، چه به صورت میدانی و چه به صورت فروش در فضای مجازی یا در اصطلاح آنلاین شاپ ها محصولات خود را به فروش برساند و بازار محدودی ندارد؛ چه بسا اگر کیفیت محصولات تولیدی شما خیلی بالا باشد میتوانید گوشه نظری هم به صادرات داشته باشید. بنابر این می توان گفت درآمد کارگاه میوه خشک کنی میتواند بیش از حد انتظار شما باشد ، به شرطی که شما نیز در بحث تولید و فروش بسیار عالی عمل کنید.

کارگاه میوه خشک تجهیز شده توسط دستگاه های خشک کن میوه زامنس
کارگاه میوه خشک

سرمایه اولیه جهت راه اندازی کارگاه میوه خشک

سوال بعدی که پیش از راه اندازی کارگاه تولید میوه و سبزیجات خشک برای شما پیش می آید، سرمایه اولیه جهت راه اندازی این کسب و کار است؛
در پاسخ به این سوال هم باید بگوییم، تاسیس و راه اندازی کارگاه میوه خشک کنی، از جمله کسب و کار هایی است که نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارد، به طوری که اگر فضای لازم برای راه اندازی کارگاه را در اختیار داشته باشید با سرمایه کمتر از ۵۰ میلیون تومان ( با توجه به نرخ تورم در سال ۱۴۰۱) هم میتوانید کار خود را شروع کنید.
حتی میتوانید با توجه به تسهیلات ویژه ای که ارگان های مختلف نظیر جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از مشاغل خانگی، بهزیستی، کمیته امداد ، بانک ها و خیریه های مختلف ارائه می دهند ، وام برای تولید میوه خشک دریافت کنید و کار خود را راه اندازی کنید.

برای راه اندازی کارگاه میوه خشک کنی چه تجهیزایی نیاز است؟

ابتدا کلیه تجهیزاتی که برای تولید میوه خشک به کار می رود را نام میبریم و بعد از آن تجهیزات اولیه و لازم را به شما معرفی میکنیم.

برای راه اندازی از صفر تا صد یک خط تولید صنعتی و نیمه صنعتی به تجهیزات زیر به ترتیب شروع فرایند تولید نیاز دارید :

  • وان شست و شوی دستی یا اتوماتیک
  • نوار استیل آبکشی( یا میز کنترل)
  • میز کار استیل
  • پوست گیر( دستی یا برقی)
  • هسته گیر( دستی یا برقی)
  • اسلایسر( دستی یا برقی)
  • و در نهایت نیاز به دستگاه خشک کن دارید.
  • نکته مهم جهت فروش هرچه بهتر محصولات فراوری شده، بسته بندی آنهاست که در یک خط تولید تمام اتوماتیک و صنعتی ، به دستگاه بسته بندی نیز نیاز است.
تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه میوه خشک

تجهیزات اولیه و لازم برای تولید میوه خشک

۱- هسته گیر
۲- اسلایسر دستی برنر
۳- اسلایسر دستی کشویی
۴- دستگاه خشک کن
در حقیقت شما برای شروع فقط به همین چهار مورد نیاز دارید اما باید بدانید برای دریافت مجوز های بهداشتی و تولید حرفه ای تر باید کارگاه مجهز تری را داشته باشید.

کارخانه تولید میوه خشک تجهیز شده با دستگاه های خشک کن میوه زامنس

راه اندازی خط تولید چیپس میوه با حداقل سرمایه

ممکن است با این سوال مواجه شوید که حداقل ها (حداقل سرمایه لازم، حداقل فضای لازم و حداقل نیروی لازم) برای شروع یک خط تولید چیپس میوه چقدر است؟! برای شروع راه اندازی یک خط تولید میوه خشک با کمترین هزینه ، می توانیم با حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان سرمایه اولیه برای تجهیز کارگاه ، کار را استارت بزنیم. علاوه بر سرمایه ای که برای دستگاه لازم داریم، نیاز داریم به حداقل فضایی حدود ۱۵ تا ۲۰ متر جهت قرار دادن دستگاه ها، به نحوی که کمترین آسیب متحمل دستگاه شود و کمترین فضا اشتغال شود. و در نهایت با دو نفر نیروی انسانی ، کارگاه ما راه اندازی میشود.

در ادامه در قالب یک ویدئو از یک کارگاه کوچک نیمه صنعتی تولید میوه خشک بازدید می کنیم.

راه اندازی کارخانه میوه خشک

آنچه که یک کارخانه میوه خشک را از یک کارگاه نیمه صنعتی متمایز میکند ، تعداد دستگاه های فعال در خط تولید و ظرفیت تولید آن است. کاملا قاطعانه می توان گفت که به لحاظ نوع تجهیزات ، تفاوتی میان یک کارگاه نیمه صنعتی و یک کارخانه وجود ندارد. علاوه بر بحث تجهیزات ، نکته قابل توجه در کارخانه های میوه خشک این است که این کارخانه ها باید استاندارد های لازم را جهت اخذ مجوز های بهداشتی داشته باشند. در یک کارخانه تولید چیپس میوه ، کلیه بخش های تولید محصول از یکدیگر مجزا هستند. یک کارخانه چیپس میوه می بایست دارای سرد خانه ، خط شستشو ، بخش پیش تولید و واحد تولید باشد. در این ویدئو صفر تا ۱۰۰ خط تولید میوه خشک را در یک کارخانه با ظرفیت تولید ۳ تن در روز بررسی می کنید.

مدت زمان بازگشت سرمایه

یکی از رایج ترین سوالات متداولی که مشتریان از ما می پرسند این است که مدت زمان بازگشت سرمایه چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر خط تولید سبزیجات خشک و یا خط شستشو راه اندازی کرده باشید حدودا ۶ ماه زمان لازم است تا سرمایه اولیه بازگردد. اگر خط تولید میوه خشک احداث کرده باشید حدودا ۶ تا ۹ ماه طول می کشد تا سرمایه اولیه به شما برگردانده شود.

خرید تجهیزات راه اندازی خط تولید میوه خشک

گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان ، تولید کننده دستگاه های خشک کن میوه و سبزیجات ، در ظرفیت های نیمه صنعتی تا صنعتی و عرضه کننده صفر تا صد تجهیزات کارگاه های تولید میوه و سبزیجات خشک، آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد.
زامنس با ارائه خدمات پس از فروش، یک سال وارانتی و پشتیبانی کامل ( آموزش استفاده از دستگاه خشک کن میوه، تولید و فروش میوه خشک و…) موجب آسودگی خیال مشتریان خود شده است.

فرم درخواست مشاوره رایگان راه اندازی خط تولید چیپس میوه

جهت دریافت مشاوره رایگان راه اندازی کارگاه میوه خشک کنی و کارخانه تولید میوه خشک لطفا این فرم را تکمیل کرده و برای ما ارسال کنید. کارشناسان گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان در کمترین زمان ممکن به درخواست شما رسیدگی خواهند کرد. 

One thought on “راه اندازی خط تولید میوه خشک

  1. والله خیر الحافظا گفت:

    با پنجاه تومنم میشه؟؟
    وام می‌خوام بگیرم شمارمو می‌زارم یه راهنمایی کنین

    1. zamensadmin گفت:

      تماس میگیریم خدمتتون

      1. تدین گفت:

        برای سیب سلامت چه تجهیزاتی باید بگیریم مراحل دریافتش چیه؟

      2. تدین گفت:

        میوه خشک کن ۳۰۰ الان چه قیمتی است؟

  2. رهام گفت:

    لیست قیمت و پیش فاکتور لطفاً
    جهت تجهیز کارخانه با ظرفیت ۳ تن در روز

    1. zamensadmin گفت:

      سلام و درود، خدمت شما ایمیل می شود.

  3. رشیدیان گفت:

    سلام لطفا لیست قیمت انواع ظرفیتهای میوه خشکن را ارسال نمایید ،ضمنا وقتی میگید ظرفیت سیصد کیلو یا یک تن در روز منظور میوه تر هستش یا میوه خشک نهایی در روز یک تن اماده میشه ؟مثلا برای انگور اگر سیصد کیلو بزاریم داخل دستگاه چند کیلو کشمش در نهایت میده یا برای سیب و غیره

  4. ایمان گفت:

    سلام وقت بخیر، حداقل سرمایه مورد نیاز برای یک کارگاه که بازده مناسبی داشته باشه چه مبلغی هستش و ریز فاکتور لوازم؟
    مجوز بهداشت و مجوز کسب و .. چه مبلغی هزینه داره؟
    حداقل مساحت و ویژگی لازم برای یک کارگاه مورد تایید بهداشت و غیره؟
    ۰۹۳۶۶۶۱۳۰۴۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.