مقالات آموزشی

نحوه خشک کردن میوه در میوه خشک کن

نحوه خشک کردن میوه در میوه خشک کن

خشک کردن، یکی از روش های نگهداری محصولات زراعی و باغی است؛ اما اگر نحوه خشک کردن میوه ، درست و اصولی نباشد محصول دچار فساد شده و خراب می گردد. در این مقاله به بررسی نحوه خشک کردن میوه در میوه خشک کن می پردازیم و آموزش درست خشک کردن میوه را می آموزیم.

فهرست مطالب

روش خشک کردن میوه ها

برای خشک کردن میوه و سبزیجات روش های مختلفی وجود دارد. معمولا میوه و سبزیجات را به صورت آفتاب خشک یا سایه خشک و یا با استفاده از دستگاه خشک کن میوه خشک می کنند. برای خشک کردن میوه ها روش دیگری نیز وجود دارد که چندان رایج نیست و آن، استفاده از فریز درایر (دستگاه خشک کن انجمادی ) است که به علت هزینه بسیار بالا این دستگاه و مصرف بالای انرژی، چندان توصیه نمی شود. استفاده از دستگاه میوه خشک کن و خشک کن انجمادی، از جمله روش های خشک کردن میوه به طور صنعتی هستند. روش سایه خشک و آفتاب خشک نیز از جمله روش های سنتی تولید میوه خشک محسوب می شوند. البته روش های دیگری نظیر استفاده از فر، مایکروویو، بخاری و شوفاژ هم هست که در ادامه به آنها می پردازیم.

نحوه خشک کردن میوه در سایه

خشک کردن میوه به روش آفتاب خشک

این روش که از ایام قدیم مورد استفاده قرار میگیرد ، کاملا ارگانیک و رایگان بوده و هزینه ای را برای تولید کننده در بر نخواهد داشت. معمولا در فصل تابستان از این روش جهت خشک کردن انواع میوه های تابستانی و سبزیجات استفاده می شود. نکته بسیار مهم در رابطه با استفاده از نور خورشید جهت خشک کردن محصولات این است که باید هوا تمیز باشد و محصول در معرض گرد و غبار و هر گونه آلودگی و آلایندگی قرار نگیرد. تنها در این صورت است که می توان گفت این روش، یک روش سالم و ارگانیک است در غیر این صورت، استفاده از میوه و سبزیجاتی که در هوای آلوده خشک شده اند موجب ایجاد مسمومیت می شود و سلامتی را به خطر می اندازد.

نحوه خشک کردن در سایه

خشک کردن میوه در سایه

سایه خشک کردن میوه و سبزیجات، از جمله روش هایی است که در بیشتر فصول سال مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا در فصل زمستان و در مواقعی که بارش و نزولات جوی بسیار است، از سایه خشک کردن جهت خشکاندن و افزایش زمان نگهداری بعضی از میوه ها و سبزیجات استفاده می شود. نکته مهم در استفاده از روش سایه خشک این است که محیطی که میوه و سبزیجات جهت خشک شدن در آنجا قرار می گیرند کاملا خنک و عاری از رطوبت باشد؛ در غیر این صورت محصولات دچار فساد و آفت زدگی می شوند. از خشک کردن محصولات در فضاهایی که در آنجا از سموم حشره کش استفاده شده و یا مواد شوینده بودار نگهداری می شود، جداً خودداری فرمایید.

نحوه خشک کردن میوه در سایه

روش خشک کردن میوه ها روی بخاری

جهت خشک کردن میوه ها روی بخاری، یک سینی مناسب را برداشته و کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید، میوه ها را روی کاغذ روغنی قرار داده و سینی را روی بخاری بگذارید و اجازه دهید میوه ها خشک شوند.

خشک کردن میوه در میوه خشک کن

برای خشک کردن میوه در سریع ترین زمان و بهداشتی ترین حالت ممکن، باید از دستگاه خشک کن میوه استفاده کنید. میوه خشک کن ها انواع مختلفی دارند و در نمونه های خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی ساخته و به بازار عرضه می شوند. نحوه خشک کردن میوه در میوه خشک کن اگرچه به ظاهر کار چندان پیچیده ای به نظر نمی رسد اما نکات قابل توجه و خاص خود را دارد. از مهم ترین عواملی که بر کیفیت محصول در دستگاه خشک کن اثر میگذارند، دما، زمان و نحوه چیدن محصول در دستگاه خشک کن میوه است. اگر دما و زمان را به درستی تنظیم نکنید ممکن است محصول بسوزد یا دیر خشک شود. نحوه چیدن هر محصول در دستگاه نیز حائز اهمیت است. محصولات، چه به صورت اسلایس شده و چه به صورت درسته (مثل آلبالو یا لیمو عمانی) نباید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. البته بعضی از محصولات نظیر پیاز خلال شده، فلفل دلمه ای یا سبزیجات را می توان روی یکدیگر ریخت و در دستگاه قرار داد. به طور کلی بهتر است نحوه خشک کردن صحیح هر محصول را به صورت تجربی و یا از طریق مطالعه و جستجو، آموزش ببینید.

دستگاه خشک کن میوه و سبزیجات دو کابین پنجاه سینی

آموزش درست خشک کردن میوه

گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان، زامنس، تولید کننده انواع دستگاه خشک کن میوه و سبزیجات می باشد. زامنس جهت رفاه حال مشتریان خود، آموزش خشک کردن میوه و سبزیجات و نحوه خشک کردن میوه در میوه خشک کن را تحت عنوان خدمات پس از فروش، به صورت رایگان به مشتریان خود عرضه می کند. اگر قصد یادگیری آموزش تخصصی خشک کردن میوه و سبزیجات را دارید نیز می توانید با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.