مقالات آموزشی

خشک کردن سیب

سیب خشک

این روز ها با فرهنگ سازی صحیح و حذف تنقلات ناسالم و رونق بازار تولید میوه و سبزیجات خشک، میوه خشک طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ سیب را میتوان هم به کمک دستگاه خشک کن میوه و هم به صورت خانگی خشک کرد ولی اگر تولید کننده در حجم کاری بالا هستید توصیه میشود روش های سنتی را کنار بگذارید و با استفاده از دستگاه میوه خشک کن تولید خود را انجام دهید.
در این روزهایی که قیمت آجیل و خشکبار به شدت بالا رفته است، می توانید از میوه های خشک و یا همان چیپس میوه به عنوان میان وعده، و آجیل شب نشینی استفاده کنید. سیب از جمله میوه‌های پرطرفدار و مفیدی است که دسترسی به آن در تمامی فصل های سال امکان پذیر نمیباشد؛ بنابراین خشک کردن یک روش ایده آل جهت نگهداری سیب و دسترسی به آن در تمام فصول سال است.
در این مقاله قصد داریم مراحل تولید سیب خشک را با استفاده از دستگاه خشک کن میوه و سبزیجات، بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

سیب خشک

طرز تهیه سیب خشک با دستگاه خشک کن میوه

  • سعی کنید از سیب های تا حدی رسیده و سالم استفاده کنید که لکه نداشته باشند.
  • پس از شستشو و ضدعفونی آنها، می توانید آنها را پوستگیری کنید و یا با پوست برش دهید.( بسته به سلیقه مشتری و نوع سیب)
  • سپس توسط هسته گیرهای دستی آشپزخانه ای و یا هسته گیرهای اهرمی دستی یا برقی هسته آن را خارج کنید.
  • پس از آن توسط چاقو و یا اسلایسرهای دستی و اسلایسر های برقی در ضخامت مناسبی حدود ۴ تا ۸ میل برش بزنید. بهتر است توسط اسلایسر این کار را انجام دهید تا همه برش ها یکسان، یکنواخت و با کمترین پرتی باشند؛ این کار هم یه یکنواخت خشک شدن بار شما کمک میکند و هم موجب میشود بار شما شکیل و مشتری پسند تر به نظر برسد.
  • جهت جلوگیری از سیاه شدن سیب در طی خشک شدن می توانید آن را بلافاصله پس از برش در مخلوط آب و آبلیمو و کمی شکر به مدت ۵ دقیقه قرار دهید. کسانی که در ظرفیت بالایی کار میکنند میتوانند از مواد افزودنی مجاز استفاده کنند. از جمله افزودنی های مجاز جهت جلوگیری از تیره شدن محصول و افزایش ماندگاری آن پودر متابی است.
  • روش های ارگانیک نیز وجود دارد که به کمک آن میتوان تیره شدن محصول را کاور کرد و ظاهر جذاب تری نیز به آنها داد؛ استفاده از پودر لبو و دارچین یکی از این روش هاست که موجب رنگ دار و مزه دار شدن سیب میشود.
  • میتوانید از دارچین برای طعم دار کردن برخی از آنها استفاده کنید. البته در این صورت رنگ آنها تغییر میکند و ممکن است داخل دستگاه بوی دارچین بگیرد و روی بقیه برش های میوه نیز تاثیر بگذارد.
سیب خشک

مدت زمان خشک شدن سیب در دستگاه خشک کن

مدت زمان خشک شدن سیب در دستگاه های مختلف متفاوت میباشد اما زمان خشک شدن آن به صورت میانگین با دستگاه های خشک کن میوه و سبزیجات شرکت زامنس در حدود ۴-۵ ساعت است؛ اما باز هم بستگی به میزان ضخامت و میزان رطوبت موجود در بار دارد. هرچه ضخامت برش نازک تر باشد (در حد ۴ میلیمتر) و رطوبت آن کمتر باشد، زودتر خشک میشود.
بهتر است درجه حرارت دستگاه را خیلی بالا نبرید تا میوه ها با کیفیت بیشتری خشک شوند و از طرفی ویتامین های موجود در آنها مانند فیبر، ویتامین سی و آنتی اکسیدان حفظ شوند.معمولا دمای بین ۵۵-۷۵ دمای مناسبی است. (تنظیم دما بستگی به نوع دستگاه دارد)
پس از چند ساعت میوه های شما خشک شده و باید آنها را از دستگاه خارج کنید. دقت کنید که زمان کوتاهی در حد نیم ساعت برای پایین آمدن حرارت میوه ها باید فرصت دهید و بعد آنها را در بسته بندی های مناسب نگهداری کنید.

نکته: دقت کنید که میوه های خشک خارج شده مدت خیلی زیادی در محیط بیرون نمانند زیرا رطوبت آنها هنگام خروج از دستگاه در حدود ۷-۸ درصد است و مستعد جذب رطوبت تا ۱۵ درصد هستند.

چیپس سیب

خرید خشک کن میوه

گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان، تولید کننده انواع خشک کن های میوه و سبزیجات در ابعاد و ظرفیت های نیمه صنعتی تا صنعتی و تولید کننده وعرضه کننده صفر تا صد تجهیزات تولید میوه و سبزیجات خشک اعم از پوست گیر، هسته گیر، اسلایسر، وان شستشو و… آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز میباشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات مشاوره رایگان جهت خرید تجهیزات و راه اندازی کارگاه تولید میوه و سبزیجات خشک با کارشناسان زامنس تماس حاصل فرمایید.
۰۹۱۳۳۰۳۵۶۸۶ مهندس فضل الهی
۰۹۳۳۹۵۰۱۰۸۳ مهندس باقری
۰۹۱۳۹۷۴۴۵۳۶ مهندس شمسی پور

دفتر فروش:۳۷۸۸۲۱۶۶-۰۳۱
آدرس:اصفهان-بلوار شفق-جنب نیروگاه-نبش زاینده رود۶
وبسایت:www.zamens.ir
اینستاگرام:zamens.co
تلگرام: @zamens

 

کلیه حقوق مادی و معنوی مقالات درج شده در سایت zamens.ir متعلق به شرکت زاگرس ماشین سپاهان می باشد و هرگونه کپی برداری و نشر مطالب بدون کسب اجازه و مجوز کتبی ، پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.