مقالات آموزشی, درباره ی میوه خشک

تولید میوه خشک | روش های خشک کردن میوه

تولید میوه خشک

خشک کردن میوه یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری مواد غذایی در جهان است که اصول این فرآیند بر بسیاری از مدرن ترین روش های علوم غذایی تاثیر می گذارد. در اینجا، تاریخچه طولانی و متنوع غذای خشک را بررسی می کنیم و می‌فهمیم که چگونه بر فناوری‌ های ساخت دستگاه میوه خشک کن و ماشین آلات صنایع غذایی که جهت تولید میوه خشک و غذاهایی که هر روز می‌خوریم به کار می روند، تاثیر گذاشته است.

فهرست مطالب

قدیمی ترین روش خشک کردن میوه

خشک کردن میوه و مواد غذایی در آفتاب از ابتدای تاریخ حیات بشریت تا به امروز ادامه داشته است. تنها چیزی که نیاز دارید نور مستقیم خورشید برای چند روز و یک فضای کم رطوبت زیر ۲۰ درصد است. بنابراین جهت تولید میوه و سبزیجات خشک، جغرافیای شما مهم است، به همین دلیل است که مصرف غذاهای خشک شده در آفتاب ، بخش اجتناب ناپذیر در فرهنگ و سنت های خاص هستند. شواهد نشان می‌دهد که در فرهنگ‌ خاورمیانه ای و شرقی غذاها را در ۱۲۰۰۰ سال قبل از میلاد خشک می‌کردند. در حدود ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مصریان باستان ماهی، مرغ، خرما و کشمش را برای نگهداری طولانی مدت خشک می کردند. در قرون وسطی (بین سال های ۶۳۰ تا ۱۶۳۰ میلادی) برگ ها و میوه های کاکائو در مکزیک و پرو در آفتاب خشک می شدند.
و برخی از روش‌های خشک کردن قدیمی هنوز جزو بهترین روش‌های حفظ و افزایش ماندگاری محصولات غذایی هستند، مثلاً گوجه‌فرنگی خشک شده را در نظر بگیرید. گوجه‌فرنگی‌های نصف شده را پس از تمیز کردن، دسته‌بندی و پیش تیمار شدن با سولفیت‌ها به مدت ۹ تا ۱۴ روز روی سینی‌های خشک‌کن چوبی در زیر نور خورشید قرار می‌دهند.
در مقایسه با جایگزین‌های مکانیکی نظیر دستگاه میوه خشک کن، خشک کردن گوجه‌ فرنگی در آفتاب ، اگرچه به زمان زیادی جهت خشک شدن احتیاج دارد اما هنوز کم هزینه ترین روش برای جلوگیری از از دست دادن مواد مغذی است.

تولید میوه خشک به کمک نور آفتاب

اولین دستگاه خشک کن مواد غذایی

اولین فرآیند خشک کردن خودکار در سال ۱۷۹۵ توسط مخترعان فرانسوی Masson و Chollet ایجاد شد. دستگاه ، میوه و سبزیجات تکه‌ شده را در یک محفظه کم‌آبی هوای گرم با دمای کنترل‌شده ۴۰ درجه سانتی‌گراد، محصولات خشک شده را که آماده فشرده‌سازی و بسته‌شدن در فویل قلع است، قرار داد. از آن زمان تاکنون، تکنیک‌های مختلفی برای خشک کردن مواد غذایی ایجاد شده است. در اینجا به نحوه عملکرد دو تا از رایج ترین روش های خشک کردن می پردازیم.

میوه خشک

خشک کن پاششی

صنعت لبنیات یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد غذایی خشک است. بسیاری از محصولات لبنی با خشک کن پاششی خشک می شوند، به این معنی که آنها را به یک غبار ریز تبدیل می کنند و سپس در تماس با هوای گرم قرار می دهند. رطوبت فوراً از بین می رود و فقط پودر شیر به عنوان محصول باقی می ماند. از این روش برای تهیه پودر هایی مانند شیر، آب پنیر و مخمر و همچنین برخی بستنی ها، پنیر و آب میوه استفاده می شود. اگرچه خشک کردن مواد غذایی به روش اسپری، محصول را به سرعت در اختیار شما قرار می دهد، اما این یک روش بسیار گران قیمت است که به انرژی زیادی نیاز دارد. این دستگاه برای تولید پودر آب میوه کار برد دارد اما برای تولید میوه خشک ، خیر.

خشک کن پاششی مواد غذایی

خشک کردن انجمادی مواد غذایی

یکی دیگر از روش های تولید میوه خشک ، استفاده از خشک کن انجمادی یا (فریز درایر) است. همانطور که غذا منجمد می شود و رطوبت موجود در آن به یخ تبدیل می شود، در خشک کن انجمادی نیز همین عملیات صورت می گیرد. سپس در خلاء در دمای -۴۵ درجه سانتیگراد قرار می گیرد و یخ با تصعید خارج می شود، به این معنی که مستقیماً از جامد به گاز می رود، بدون اینکه هرگز به شکل مایع درآید. مزیت استفاده از این دستگاه این است که غذا ساختار و طعم خود را حفظ می کند و تقریباً هر غذایی را می توان در فریز درایر خشک کرد.
با این حال، مانند خشک کردن به روش اسپری (پاششی)، این روش نیز بسیار پرهزینه و گران قیمت است. برای آن که هزینه های بالای تولید به وسیله این دستگاه جبران شود، عمدتاً از فریز درایر در جهت تولید محصولات با ارزش و ارزش افزوده بالا مانند قهوه استفاده می شود.

خشک کن انجمادی (فریز درایر)

خشک کردن مواد غذایی و میوه با دستگاه خشک کن حرارتی

سریع ترین، بهداشتی ترین و ارزان ترین روش جهت تولید میوه خشک و خشک کردن مواد غذایی، استفاده از خشک کن های حرارتی است. خشک کن حرارتی می تواند با برق یا گاز کار کند که بسته به دسترسی منطقه می توان به صرفه ترین سوخت را برای دستگاه انتخاب کرد.

تولید میوه خشک با دستگاه خشک کن حرارتی زامنس

مزایا و معایب مواد غذایی خشک

خشک کردن میوه و مواد غذایی باعث کاهش اندازه و وزن غذا می شود و در عین حال مقداری از محتوای غذایی آن را حفظ می کند. به عنوان مثال، اگر ۹٫۱ کیلوگرم آلو خشک کنید، ۱٫۱ کیلوگرم آلو دریافت خواهید کرد. علاوه بر آن که مدت زمان نگهداری آلو خشک در مقایسه با آلو تازه حدود ۶ ماه تا یک سال افزایش می دهد، این امر حمل و نقل و نگهداری آن را بسیار آسان‌تر می‌کند.
بنابراین، چه نکات منفی وجود دارد؟ اولاً، میوه و غذای خشک، هرچند ناچیز اما طعم اصلی خود را از دست می دهند. همچنین اگر در مدت زمان طولانی، در مجاورت با هوا قرار گیرند، سفت میشوند.علاوه بر این، در برخی از غذاها در فرآیند خشک شدن، درصد کمی از ویتامین ها و سایر مواد مغذی مفید از دست می رود. به عنوان مثال، سیب، زردآلو، هلو و آلو ۶ درصد از ویتامین A، ۱۰ درصد نیاسین و ۵۶ درصد از ویتامین C خود را پس از خشک شدن از دست می دهند.

تولید چیپس میوه خشک

حفظ ارزش غذایی

از سوی دیگر، اگر بخواهید مقدار مواد مغذی را بر اساس وزن اندازه گیری کنید، غذاهای خشک مزیت بیشتری نسبت به همتای تازه خود دارند.
خوردن ۱۰ زردآلو خشک بسیار ساده تر از ۱۰ زردآلو تازه در یک وعده است. بنابراین، شما می توانید مقدار زیادی زردآلوی خشک را به راحتی مصرف کنید. کالری و فیبر بالای موجود در زردآلوی خشک همچنین باعث شده است که در میان کمپینگ‌ها و کسانی که به سفرهای طولانی سفر می‌کنند، محبوب باشد.
در برخی موارد، ارزش غذایی و ویتامین ها را می توان از طریق بلانچ کردن مواد غذایی قبل از خشک کردن، حفظ کرد، فرآیندی که اغلب هنگام خشک کردن سبزیجات استفاده می شود.
هنگام نگهداری میوه، قبل از شروع فرآیند آبگیری، گاز گوگرد یا سولفیت به عنوان راهی برای کند کردن اکسیداسیون (تیره شدن میوه) و همچنین کند کردن تجزیه ویتامین های A و C ترجیح داده می شود.

واقعیت جالب: از زمانی که انسان ها در حال کاوش در فضا هستند، غذا و میوه خشک جزء اصلی رژیم غذایی بوده است. در طول ماموریت جمینی در سال ۱۹۶۵، فضانوردان با تفنگ آب، غذاهای خشک شده یخ زده مانند سوپ مرغ و پودینگ کره را مصرف کرده اند.
با وجود شهرت بدی که دارد، غذای خشک به دلیل سادگی و کارآمدی در نگهداری غذا، همیشه جزء اصلی رژیم غذایی ما بوده است و به نظر می رسد همچنان بر فناوری مدرن غذایی تاثیر بگذارد.

دستگاه میوه خشک کن ۲۰ سینی

 دستگاه میوه خشک کن ۱۰۰ کیلویی

 دستگاه خشک کن تک‌کابین متوسط برند زامنس، ساخت گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان است. این دستگاه با حجم کاری خانگی تا نیمه‌صنعتی و ظرفیت روزانه ۱۰۰ کیلو بار تازه، دارای ۲۰ عدد سینی با ابعاد ۶۰ در ۸۰ سانتی‌متر، گزینه مناسبی برای افرادی است که قصد دارند میوه و سبزیجات خشک را در کارگاه‌های کوچک تولید کنند. این دستگاه با ابعاد مناسب، حجم کاری نیمه‌صنعتی و قیمت مقرون‌به‌صرفه گزینه بسیار خوبی برای شروع کار است. قیمت دستگاه میوه خشک کن ۱۰۰ کیلویی نسبت به سایر خشک‌کن‌های نیمه‌صنعتی و صنعتی، ارزان‌تر است. این دستگاه گازسوز به‌خاطر مصرف کم‌انرژی انتخاب مناسب‌تری نسبت به خشک‌کن‌های برقی هم رده آن است. استهلاک کمتر این دستگاه باعث می‌شود تا تولیدکننده میوه خشک از سود بیشتری برخوردار شود.

میوه خشک کن ارزان

 اگرچه دستگاه‌های میوه خشک کن با قیمت‌های بسیار پایین نیز در بازار موجود است؛ اما میوه خشک کن تک‌کابین متوسط ۱۰۰ کیلویی زامنس را می‌توان از جمله خشک‌کن‌های نیمه‌صنعتی تا صنعتی ارزان‌قیمت دانست. این دستگاه به‌عنوان یک میوه خشک کن ارزان عملکرد بسیار خوبی را به لحاظ کیفیت تولید و مصرف سوخت، از خود بر جای گذاشته است.

قیمت دستگاه میوه خشک کن ۱۰۰ کیلویی

جهت استعلام قیمت دستگاه میوه خشک کن ۱۰۰ کیلویی با کارشناسان تماس بگیرید. ۰۹۱۳۳۰۳۵۶۸۶

دستگاه میوه خشک کن ۲۵ سینی

دستگاه میوه خشک کن ۱۵۰ کیلویی

دستگاه میوه خشک کن ۱۵۰ کیلویی تک کابین بلند زامنس، ساخت گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان می باشد. این دستگاه نیمه صنعتی بوده و دارای ۲۵ عدد سینی با ابعاد ۶۰ در ۸۰ سانتیمتر می باشد.معمولاً مشتریانی که قصد تولید میوه و سبزیجات خشک در حجم کاری نیمه صنعتی تا صنعتی را دارند از این دستگاه استفاده می کنند. ابعاد مناسب، قدرت و قیمت دستگاه میوه خشک کن ۱۵۰ کیلویی زامنس با ۴ فن صنعتی قوی، باعث شده است تا این میوه خشک کن جزو محبوب ترین دستگاه های خشک کن موجود در بازار باشد. این دستگاه قابل استفاده جهت خشک کردن انواع میوه، سبزی، صیفی جات ، گیاهان دارویی و غذای تشویقی حیوانات خانگی است.

قیمت دستگاه میوه خشک کن ۱۵۰ کیلویی

قیمت دستگاه میوه خشک کن ۱۵۰ کیلویی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. با توجه به ظرفیت دستگاه، قدرت فن های صنعتی و مصرف انرژی پایین آن ، میوه خشک کن تک کابین بلند زامنس به یکی از پر فروش ترین مدل های دستگاه های خشک کن تبدیل شده است.

خرید دستگاه میوه خشک کن ۱۵۰ کیلویی

جهت خرید دستگاه میوه خشک کن ۱۵۰ کیلویی و استعلام قیمت آن با کارشناسان تماس بگیرید. ۰۹۱۳۳۰۳۵۶۸۶

دستگاه میوه خشک کن ۵۰ سینی

دستگاه میوه خشک کن ۳۰۰ کیلویی

دستگاه میوه خشک کن ۳۰۰ کیلویی زامنس با دو کابین و دو عدد ترولی چرخ‌دار، ساخت گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان است. این دستگاه دارای ۵۰ عدد سینی با ابعاد ۶۰ در ۸۰ سانتی‌متر به همراه سبد و توری است. ظرفیت کاری این دستگاه نیمه‌صنعتی تا صنعتی است. استفاده از ۸ فن صنعتی قدرتمند در این دستگاه باعث شده است تا میوه خشک کن دو کابین دو ترولی بتواند کاملاً یک‌دست و به‌خوبی، انواع میوه، سبزیجات، صیفی‌جات، لواشک و... را در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت، خشک کند. مصرف سوخت این دستگاه گازسوز بسیار پایین است و همین امر باعث بالابردن حاشیه سود تولیدکننده میوه خشک می‌شود.

قیمت دستگاه میوه خشک کن ۳۰۰ کیلویی

 قیمت دستگاه میوه خشک کن ۳۰۰ کیلویی به‌عنوان بهترین میوه خشک کن نیمه‌صنعتی، نسبت به نمونه‌های مشابه موجود در بازار بسیار اقتصادی است. از این دستگاه می‌توان جهت خشک‌کردن صیفی‌جاتی نظیر گوجه، فلفل‌دلمه‌ای، پیاز و انواع میوه و سبزیجات استفاده کرد. همچنین به دلیل وجود سینی‌های لبه‌دار، می‌توان از قابلیت‌های این دستگاه استفاده حداکثری کرد و تا ۵۰ عدد سینی بدون لبه را نیز روی آنها قرارداد تا خشک کن ۵۰ سینی شما تا دوبرابر افزایش ظرفیت پیدا کند و ۱۰۰ سینی شود.

خرید دستگاه میوه خشک کن ۳۰۰ کیلویی

 جهت خرید دستگاه میوه خشک کن ۳۰۰ کیلویی و استعلام قیمت آن با کارشناسان تماس بگیرید.

۰۹۱۳۳۰۳۵۶۸۶

دستگاه میوه خشک کن ۱۰۰ سینی

 دستگاه میوه خشک کن ۵۰۰ کیلویی

 دستگاه میوه خشک کن ۵۰۰ کیلویی زامنس با دو کابین و چهار عدد ترولی چرخ‌دار، ساخت گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان است. این دستگاه دارای ۱۰۰ عدد سینی بوده و ابعاد سینی‌های آن ۶۰ در ۸۰ سانتی‌متر است. این میوه خشک کن صنعتی گازسوز قادر است ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم میوه تازه را در روز خشک نماید. وجود کوره حرارتی بسیار قوی و ۸ عدد فن صنعتی قدرتمند، باعث شده است تا این دستگاه بتواند به شکل بسیار یکنواخت، انواع میوه را خشک نماید. این دستگاه صنعتی بوده و مناسب برای کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید چیپس میوه با حجم کاری بالا است.

قیمت دستگاه میوه خشک کن ۵۰۰ کیلویی

 قیمت دستگاه میوه خشک کن ۵۰۰ کیلویی به نسبت سایر دستگاه‌های خشک کن صنعتی موجود در بازار، بسیار مناسب است. مصرف انرژی این دستگاه پایین است و ازاین‌جهت دستگاه اقتصادی و کم‌هزینه‌ای محسوب می‌شود. جهت خرید و استعلام قیمت دستگاه میوه خشک کن ۵۰۰ کیلویی می‌توانید با کارشناس تماس بگیرید.

 ۰۹۱۳۳۰۳۵۶۸۶

خرید دستگاه میوه خشک کن حرارتی

گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان، زامنس، تولید کننده انواع دستگاه های خشک کن حرارتی گاز سوز و برقی نیمه صنعتی و صنعتی می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید دستگاه میوه خشک کن با کارشناسان، تماس بگیرید.

تولید میوه خشک صادراتی

با رونق و توسعه صنعت تولید میوه خشک در ایران، می توان نگاهی نیز به صادرات این محصولات داشت. صادر کردن میوه خشک شده و فرآوری شده به جای میوه تازه، موجب جلوگیری از خام فروشی و کسب سود بیشتر می شود. از طرفی چیپس میوه های تولید شده در ایران، به علت تنوع میوه در این منطقه ، طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارند. بنابر این تولید کنندگان میوه خشک می توانند تنها با رعایت یکسری موازین ساده ، به تولید میوه خشک صادراتی بپردازند. معمولا بار لوکس و درجه یک میوه خشک برای صادرات در نظر گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.