مقالات آموزشی

علت ورشکستگی تولید میوه خشک

ورشکستگی در تولید میوه خشک

اگرچه تولید میوه خشک و در کل صنعت غذا جزو صنایع بسیار پر سود محسوب می شوند، اما باید گفت که هر کسب و کاری در ابتدای فعالیت خود سود چندانی ندارد و در طی فعالیت های مداوم خود به سود دهی می رسد و البته گاهاً دچار ضرر نیز می شود. بنابراین کسی که قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارد باید همه جوانب را بسنجد و اجازه ندهد ترس ورشکستگی مانع رسیدن به اهدافش شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت ورشکستگی تولید میوه خشک و راهکار های جلوگیری از آن بپردازیم.

فهرست مطالب

مفهوم ورشکستگی

پیش از آن که بخواهیم به بررسی علت ورشکستگی تولید میوه خشک بپردازیم بهتر است ابتدا با مفهوم ورشکستگی آشنا شویم. به طور کلی ورشکستگی عبارت است از عدم توانایی تاجر یا یک مجموعه تجاری در پرداخت دیون و بدهی ها. هرگاه افراد قادر به پرداخت بدهی ها و تعهدات خود نباشند، ورشکسته اطلاق می شوند. ورشکستگی نه تنها منجر به لطمه مالی میشود بلکه اعتبار افراد، شرکت ها و برند ها را نیز زیر سوال برده و تحت تاثیر قرار میدهد.

ورشکستگی در تولید میوه خشک

ورشکستگی در تولید میوه خشک

مفهوم کلی ورشکستگی برای تولید کننده میوه خشک نیز صادق است و شامل همان تعریف می شود. در تولید میوه خشک نیز همانند هر کسب و کار دیگر، تولید کننده با چالش های متعددی روبرو می شود که این چالش ها میتواند برای او سود ده و ضرر ده باشند. هنر آن است که تولید کننده بتواند با استراتژی مناسب در مواجهه با هر بحرانی سر بلند بیرون آید و تهدید را به فرصت تبدیل کند. همانطور که ورشکستگی دلایل متعددی دارد، تبدیل تهدید ها به فرصت و چیدن استراتژی کارآمد نیز به مهارت های متعددی نیاز دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

دلایل ورشکستگی در تولید میوه خشک

عوامل زیادی بر ورشکستگی یک تولیدی میوه خشک اثر میگذارند؛ دلایلی مثل محصول نهایی بی کیفیت، مواد اولیه بی کیفیت، دستگاه میوه خشک کن نامرغوب، مهارت ضعیف در تولید، بازاریابی و فروش ضعیف، نسبت سود به زیان بسیار پایین، بسته بندی بی کیفیت و تبلیغات ضعیف از جمله مواردی هستند که در نهایت باعث میشوند یک تولید کننده یا یک مجموعه تولیدی میوه خشک دچار ورشکستگی شود. در ادامه به بررسی دقیق تر هر یک از این مواردی که به آن اشاره شد می پردازیم.

محصول نهایی بی کیفیت

به جرات می توان گفت مهم ترین عاملی که باعث می شود یک تولید کننده دچار ورشکستگی شود کیفیت پایین محصولات آن است. اگر محصولی که در نهایت به دست مشتری می رسد از کیفیت خوبی برخوردار نباشد نه تنها آن مشتری بلکه مشتریان دیگری که می توانستند به واسطه تبلیغات مثبت آن مشتری با مجموعه شما آشنا شود نیز از دست می رود. در این صورت نه تنها شما رضایت مشتری را جذب نکرده اید بلکه یک تبلیغ منفی نیز علیه شما و محصولات تولیدی تان شکل میگیرد. عوامل زیادی بر کیفیت محصول نهایی اثر گذار است : دلایلی مثل کیفیت بار اولیه، کیفیت دستگاه خشک کن، مهارت تولید کننده و…

علت ورشکستگی تولید میوه و خشک

مواد اولیه بی کیفیت

کیفیت بار اولیه تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت محصول نهایی می گذارد. اگر از میوه و سبزیجات و صیفی جات نا مرغوب برای تولید میوه و سبزیجات خشک استفاده کنیم ، در این بازار رقابتی محصولات خشک، مشتریان خود را از دست می دهید. بنابراین همواره توصیه کارشناسان شرکت زاگرس ماشین سپاهان   ( زامنس) به مشتریان این است که از میوه، سبزیجات و صیفی جات با کیفیت برای تولید خود استفاده کنند.

استفاده از دستگاه میوه خشک کن نامرغوب

در صورتی که برای تولید محصولات خشک، از دستگاه میوه خشک کن نامرغوب استفاده شود نه تنها کیفیت محصولات تولید شده مطلوب نخواهد بود بلکه هزینه های جانبی و ضرر بسیاری را برای تولید کننده به همراه خواهد داشت. دستگاه نامرغوب یعنی سرعت خشک کردن پایین، خروجی رطوبت ضعیف و مصرف انرژی بالا ؛ همه این ها هزینه های جبران ناپذیری برای تولید کننده دارند. بنابر این بهتر است پیش از آن که خط تولید میوه خشک راه اندازی شود یک دستگاه میوه خشک کن با کیفیت خریداری شود تا حاشیه اطمینان را برای تولید کننده به ارمغان آورد.

مهارت ضعیف در تولید

یک تولید کننده میوه خشک می بایست روحیه کار تولیدی داشته باشد و با صبر و تحمل و آزمون و خطا مهارت کسب کند.
این مهم است که یک تولید کننده در حداقل زمان ممکن به مهارت خوبی در تولید دست پیدا کند تا در نهایت بتواند محصولات با کیفیتی را تولید کند.

بازاریابی و فروش ضعیف

بازاریابی ضعیف و نهایتا فروش کم جزو مهم ترین علت ورشکستگی تولید میوه خشک محسوب می شود. اگر خودتان مهارت خوبی در فروش محصول ندارید حتما از یک فروشنده با مهارت و بازاریاب حرفه ای برای فروش محصولاتتان استفاده کنید. البته صرفا عدم مهارت در فروش منجربه فروش کم نمی شود بلکه عامل قیمت نیز بر این مسئله تاثیر میگذارد. اگر نتوانید بار اولیه را بدون حذف واسطه ها تهیه کنید مجبور هستید محصول را با قیمت بیشتری به فروش برسانید و یا اگر به سود کم قانع نباشید و محصول خود را گران بفروشید نه تنها سودی نمی کنید بلکه ممکن است در نهایت ورشکسته شوید.

نسبت سود به زیان کم

بهتر است این موضوع را کمی به صورت علمی برای شما تعریف کنیم. یک مجموعه تولیدی ماهانه دارای یک درآمد است. همچنین این مجموعه دارای هزینه هایی نیز هست مثل سرمایه در گردش، هزینه قبوض، حقوق کارگران و… . یک فرمول برای سود وجود دارد. اگر درآمد منهای هزینه ها مثبت بود مجموعه سود ده است و اگر تفاضل درآمد و هزینه منفی بود یعنی مجموعه زیان ده است.
البته حالت سومی هم وجود دارد و آن سر به سر بودن هزینه و درآمد است و به این معناست که تفاضل درآمد وهزینه با صفر برابر است. در ابتدای کار تولید میوه خشک ممکن است ماه ها مجموعه شما سر به سر باشد و به سود نرسد اما مطمئن باشید به علت سود بالایی که تولید میوه خشک دارد، ظرف مدت کمتر از ۹ ماه نه تنها سرمایه اولیه شما باز می گردد بلکه به سود بسیار بالایی می رسید.

دلایل ورشکستگی در تولید میوه خشک

بسته بندی بی کیفیت و تبلیغات ضعیف

اگر بهترین محصول را نیز تولید کنید اما برای بسته بندی آن دقت عمل لازم را نداشته باشید در نهایت با نفوذ رطوبت، گرد و غبار و… کیفیت محصولتان دستخوش تغییرات می شود. از طرفی بسته بندی جذاب باعث تبلیغ و فروش بیشتر محصولتان می شود.
همیشه تبلیغات انجام دهید و آن را یک هزینه اضافی تلقی نکنید. بلکه جزو مخارج مجموعه و به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید. تبلیغات مناسب همواره شما را از بحران نجات می دهند و به برند شدن شما کمک می کند.

راه کار های مقابله با ورشکستگی

اگر از مواردی که باعث ورشکستگی می شود جلوگیری کنید، هرگز دچار ورشکستگی نخواهید شد. البته راه کار های دیگری نیز وجود دارد که با رعایت آن می توانید به یک حاشیه امن در تولید برسید و خطر ورشکسته شدن را حتی حس نکنید.
مثلا اگر هنوز خط تولید خود را راه اندازی نکرده اید بهتر است متناسب با محصول کشاورزی منطقه ، دسترسی به باغات و زمین های کشاورزی، دسترسی به میادین میوه و تره بار و… اقدام به تولید محصول نمایید.

توجیه پذیری راه اندازی خط تولید چیپس میوه

از آنجایی که ترس از ورشکستگی موجب کاهش ریسک پذیری می شود، راه اندازی خط تولید میوه خشک به عنوان یک سرمایه گذاری کم ریسک و مطمئن، گزینه مطلوبی از این نظر محسوب می شود.در یک جمع بندی کلی شغل میوه خشک کنی چندان ریسکی و متزلزل نیست و علت ورشکستگی تولید میوه خشک نیز از این موارد که گفته شد خارج نیست و در صورت رعایت موارد فوق می توانید در این راه موفق شوید.جهت دریافت خدمات مشاوره رایگان راه اندازی خط تولید میوه خشک و خرید دستگاه میوه خشک کن با کارشناسان ما تماس بگیرید.

۰۹۱۳۳۰۳۵۶۸۶
۰۹۳۳۹۵۰۱۰۸۳
۰۹۱۳۹۷۴۴۵۳۶

کلیه حقوق مادی و معنوی مقالات درج شده در سایت zamens.ir متعلق به شرکت زاگرس ماشین سپاهان می باشد و هرگونه کپی برداری و نشر مطالب بدون کسب اجازه و مجوز کتبی ، پیگرد قانونی دارد.

1 دیدگاه برای “علت ورشکستگی تولید میوه خشک

  1. سیما گفت:

    خیلی ممنون بابت توضیحات جامعتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.