مقالات آموزشی

طرز تهیه کیوی خشک

کیوی خشک

این روز ها با رونق و راه اندازی خط تولید میوه خشک های متعدد ، انواع میوه های خشک خوشمزه تولید و به بازار عرضه میشود. انواع میوه های خشک شده بخصوص چیپس کیوی جزو سالم ترین وخوشمزه ترین تنقلات است؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با طرز تهیه کیوی خشک ، تولید آن با دستگاه خشک کن میوه و خواص آن آشنا بشوید.

فهرست مطالب

خواص کیوی خشک

خشک کردن کیوی بهترین روش نگهداری و حفظ خواص این میوه برای همه فصول است. این فرآیند موجب حفظ فیبر و ویتامین c موجود در کیوی می شود.
چیپس کیوی را می‌توان به عنوان یک میان وعده مغذی و سالم مورد استفاده قرار داد و از نظر ارزش غذایی تفاوت چندانی با کیوی تازه ندارد.
ویتامین c موجود در یک کیوی خشک سه برابر پرتقال می باشد، از غلظت خون می‌کاهد ، از تنگ شدن عروق جلوگیری میکند و احتمال بروز سکته‌ را به شدت کاهش می دهد.
مهم‎ترین فواید کیوی خشک شده عبارتند از:
۱- بهبود سلامت پوست
۲- حفظ سلامت چشم
۳- تقویت کننده مو
۴- کاهش وزن
۵- ضد سرطان
۶- درمان آسم و تنگی نفس
۷- پاد زهر سیگار
۸- از بین بردن استرس
۹- از بین رفتن بی خوابی
۱۰-کیوی خشک شده را چند دقیقه در معرض بخار آب قرار دهید تا نرم شود و سپس در تهیه انواع شیرینی جات به کار برید.

کیوی خشک شده

کیوی مناسب جهت خشک کردن

برای تهیه‌ کیوی خشک، بهتر است از کیوی ‌رسیده و سفت با پوست کاملا صاف استفاده کنید. اگر کیوی نرسیده است، آن را برای مدتی در دمای محیط آشپزخانه قرار دهید تا برسد.
پس از شستشو کیوی ها رو پوست بگیرید. (پوست کندن آن اختیاری است ولی خشک کردن کیوی با پوست از نظر ظاهری جلوه زیبایی ندارد) و با استفاده از چاقو و یا اسلایسر ، به صورت ورقه های نازک به ضخامت حدود نیم سانت برش بزنید.
برش ها را می توانید به صورت طولی یا عرضی بزنید.

آنزیم زدایی کیوی

بعضی از میوه‌ها مانند موز و سیب… ، بعد از پوست‌گیری و اسلایس شدن خیلی زود تیره می‌شوند؛
پس بهتر است قبل از خشک کردن میوه‌ها، آنزیم‌زدایی کنید که علاوه بر جلوگیری از تغییر رنگ میوه‌ها ، باعث از بین رفتن باکتری های مضر میوه‌ها خواهد شد.

روش های آنزیم زدایی

  • محلول آب و آبلیمو: نسبت مساوی از آب و آبلیمو را مخلوط کرده و میوه‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در این محلول بخیسانید.
  • استفاده از شربت شکر: نیم کیلو شکر را در ۱ لیتر آب حل کنید. محلول را روی حرارت بگذارید تا شروع به جوشیدن کند. سپس محلول را در دمای محیط بگذارید تا خنک شود. میوه‌ها را ۱۰ دقیقه در این شربت بخیسانید.
    شربت باعث شیرین و براق شدن میوه‌های خشک می‌شود و برای میوه هایی مانند پرتقال که پوست تلخی دارند و به اجبار باید با پوست خشک شوند، گزینه ی مناسبی برای گرفتن تلخی آن است.
  • استفاده از آب و نمک: ۶ قاشق غذاخوری نمک را در ۳٫۵ لیتر آب سرد حل کرده میوه‌ها را داخل محلول بریزید و آبکش کنید.
  • استفاده از متابی سولفیت سدیم: این ترکیبات در بعضی افراد به‌ویژه کسانی که مبتلا به آسم هستند حساسیت‌زا می‌باشد. بنابراین کسانی که به این ترکیبات حساسیت دارند بهتر است از این روش آنزیم‌زدایی استفاده نکنند.میزان استفاده از متابی‌سولفیت‌سدیم در خشک کردن میوه‌ها به این صورت است که ۲۱ گرم (یک قاشق غذاخوری) از این پودر را در ۲۰ لیتر آب سرد حل کرده (در واقع نسبت ۱ گرم به ۱ لیتر هست) و میوه‌های اسلایس شده را به مدت ۱۰ دقیقه در این محلول بخیسانید.
    بعد از به‌کارگیری یکی از روش‌های آنزیم‌زدایی ذکر شده، میوه‌ها را به آرامی در آبکش بریزید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود. دقت کنید که اگر مقدار متابی استفاده شده بیش از حد باشد، ممکن است رنگ کیوی را تیره کند.
چیپس کیوی

خشک کردن کیوی با استفاده از شوفاژ

  • در روزهای سرد که شوفاژ و بخاری ها روشن هستند، از حرارت آن برای تهیه میوه های خشک خانگی هم استفاده کنید.
  • داخل سینی کاغذ روغنی انداخته و مقداری چرب کنید و از عدم چسبیدن میوه به کاغذ مطمئن شوید و همچنین میتوانید از فویل هم بجای کاغذ روغنی استفاده کنید.
  • برش های کیوی را روی کاغذ یا فویل بچینید و در صورت تمایل کمی نمک بپاشید.
  • سینی را روی بخاری یا شوفاژ گذاشته و حرارت را کم کنید.
  • حدود ۳ روز طول می کشد تا کیوی ها کاملا خشک شوند.
  • اصولا از هر ۱ کیلو کیوی حدود ۱۰۰ گرم برگه خشک حاصل می شود.

طرز تهیه کیوی خشک در آفتاب

  • ورقه های کیوی را با مقداری فاصله روی پارچه نخی تمیز یا روی یک توری استیل ضد زنگ بچینید.
  • بهتر است پارچه یا توری از سطح زمین فاصله داشته باشد تا هوا در زیر آن نیز جریان یافته و سریعتر خشک شوند.
  • شب ها کیوی ها را به محلی سرپوشیده انتقال دهید، که هوای خنک شب باعث ایجاد رطوبت در کیوی‌ها شود.
  • روزی چند مرتبه کیوی ها را زیر و رو کرده و خشک شدن آنها را چک کنید.
  • هر وقت به قدر کافی خشک شدند به سایه انتقال دهید تا خنک شوند.

طرز تهیه کیوی خشک با دستگاه خشک کن میوه

مزیت خشک کردن کیوی با دستگاه خشک کن میوه این است که هم در مدت زمان کوتاه تری خشک میشود و هم میوه از هرگونه آلودگی به دور است. دستگاه خشک کن میوه شرکت زاگرس ماشین سپاهان برای خشک کردن انواع میوه، سبزیجات، صیفی جات، مواد شیمیایی، مواد لبنی و گیاهان دارویی استفاده میشود. همچنین شما میتوانید برای تولید انواع لواشک از آنها استفاده کنید. تنها کافی است کیوی های اسلایس شده را با فاصله مناسب روی سینی ها بچینید و درون دستگاه قرار دهید. دمای دستگاه خشک کن زامنس را حدود ۴۵ تا ۴۸ قرار دهید ، بعد از حدود ۸ ساعت ، کیوی های شما خشک میشود.

دستگاه خشک کن میوه زامنس
سینی دستگاه خشک کن میوه زامنس

نحوه نگهداری از کیوی خشک

افراد تصور می‌کنند که خشک کردن میوه ها سبب می‌شود تا آنها در جای خشک و مرطوب هرگز خراب نشوند.
میوه های خشک شده به دلیل وجود مقداری رطوبت باقیمانده خیلی زود در فضای باز کپک می زنند.
میوه های خشک در برابر نور آفتاب بسیار ضعیف عمل می کنند. به طوری که نور خورشید رنگ و خاصیت آن ها را از بین برده و موجب می‌شود تا خیلی زود خراب شوند. بنابراین بهتر است میوه های خشک شده را در جاهای تاریک نگهداری کنید.
بهترین کار این است که آنها را در بسته بندی هایی نگه دارید که هوا وارد آن نشود. همچنین میوه‌های خشک تازه ممکن است باعث تعریق و ایجاد رطوبت شوند.
پس بهتر است میوه های تازه و خشک شده را برای مدت زمانی در ظرف های باز قرار دهید تا رطوبت آنها تبخیر شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی مقالات درج شده در سایت zamens.ir متعلق به شرکت زاگرس ماشین سپاهان می باشد و هرگونه کپی برداری و نشر مطالب بدون کسب اجازه و مجوز کتبی ، پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.