مقالات آموزشی

برای شروع کار تولید میوه خشک به چه تجهیزاتی احتیاج است ؟

تولید میوه خشک

سلام من شیما باقری هستم کارشناس کارآفرینی شرکت زاگرس ماشین سپاهان با برند زامنس. امروز اومدیم تا گزارشمون از بازدید از کارگاه تولید چیپس میوه که برای یک تولید کننده جوان در اصفهان هست رو باهم بررسی کنیم و ببینیم که برای شروع کار تولید میوه خشک به چه تجهیزاتی احتیاج است ؟ تا انتهای این مقاله با من و تیم زامنس همراه باشید.

فهرست مطالب

مرحله ورود به کارگاه

در مرحله اول و پیش از ورود به کارگاه باید لباس و پوشش مناسب و کاملا بهداشتی داشته باشیم. به همین خاطر باید از دستکش و کلاه یکبار مصرف و یونی فرم مخصوص استفاده کنیم. در ادامه و برای بررسی تجهیزات کارگاه باید حتما به این نکته توجه کنید که متناسب با گنجایش کارگاهتون تجهیزات لازم رو خریداری کنید.
برای خرید تجهیزات حتما به حجم کاری خودتون توجه کنید و کارشناس فروش رو در جریان قرار بدید تا متناسب با حجم کاری شما، اطلاعات دستگاه میوه خشک کن و سایر محصولات مورد نیاز رو برای شما ارسال کنه یا اون ها رو بهتون معرفی کنه؛ دقیقا مثل این تولید کننده جوانی که امروز اومدم تا از کارگاهش بازدید کنم. دوست عزیزمون کارش رو تازه شروع کرده و فضایی که در اختیار داشت حدود ۳۵ متر بود بنابراین تجهیزاتی که باید به ایشون معرفی میکردیم هم باید کلیه تجهیزات ضروری جهت احداث خط تولید رو شامل می شد و هم باید مناسب با گنجایش کارگاه می بود.
پس قدم اول برای این که تشخصی دهیم برای شروع کار میوه خشک به چه تجهیزاتی احتیاج است این هست که مشخص کنیم حجم کاری و فضایی که در اختیار داریم چقدر است.

مرحله شستشو و ضد عفونی

اگر حجم کاری متوسط باشد و فضا محدود، می توانیم از وان شستشو پلی اتیلن جهت شستشو میوه و سبزیجات استفاده کنیم. وان شستشو پلی اتیلن ظرفیتی حدود ۴۰۰ لیتر دارد و با پایه های فولادی یک گزینه عالی برای کارگاه های کوچک محسوب می شود.
این وان ها را میتوان متناسب با سلیقه مشتری و کاربردی که از آن انتظار دارد طراحی کرد و ساخت. مثلا می توان برای آن چرخ تعبیه کرد و یا شیر آب یا مخزن خروج دستگاه را روی خود وان تعبیه و هدایت کرد.

مرحله پیش تولید

بعد از مرحله شستشو و ضدعفونی بار اولیه، شما حتما نیاز به یک میز کار استیل دارید. میز کار حتما باید از جنس استیل ۳۰۴ صنایع غذایی باشد یا حداقل رویه آن از استیل باشد تا از لحاظ موازین بهداشتی مشکلی ایجاد نشود. روی میز کار استیل تجهیزاتی مثل اسلایسر های دستی و هسته گیر ها قرار می گیرد.
هسته گیر دستی اهرمی برای گرفتن هسته میوه هایی نظیر سیب، هلو، آلو ، شلیل و… به کار می رود. در این کارگاه با این حجم کاری و گنجایش، به جای استفاده از اسلایسر های برقی که هزینه بسیار بالاتری دارند، از دو مدل اسلایسر دستی استفاده می شود. اسلایسر دستی کشویی برای میوه های نرم و اسلایسر دستی بورنر مدل وی ۵ برای میوه های سفت مورد استفاده قرار می گیرد. اسلایسر های برقی و اسلایسر های صنعتی معمولا برای میوه های نرم مناسب نیستند و پرتی زیاد دارند.

اسلایسر دستی میوه های نرم| زامنس

مرحله اسلایس ( برش) میوه

حتی اگر حجم تولید شما بسیار بالا هم باشد و یک کارخانه تولید چیپس میوه داشته باشید حتما و حتما در کنار تجهیزات برقی و اتوماتیک خودتون به اسلایسر های دستی نیاز دارید. پس خرید اسلایسر دستی از واجبات شروع کار و احداث خط تولید میوه خشک است. چرا که اسلایسر های دستی با کیفیت برش بهتری که دارند باعث حفظ کیفیت ظاهری محصول و در نهایت ، فروش بهتر آنها می شوند. در ادامه نظر تولید کننده جوانمون رو در باره اسلایسر های دستی پرسیدم:

نظرتون راجع به اسلایسر های دستی کشویی و بورنر مدل V5 چیه؟
من با اسلایسر برقی هم کار کردم ولی کار با اون رو حقیقتا دوست نداشتم چون دستگاه یک وسیله مکانیکی هست و قادر به تشخیص این که هر میوه رو به چه شکلی باید برش بده نیست! من با این دو مدل اسلایسر برقی کار می کنم درسته زحمت زیادی داره اما اون کیفیت و ضخامت برشی که مد نظرم هست رو داره و راضیم ازش. من برای میوه های زمستانی از بورنر استفاده می کنم. برای میوه های تابستانی که خیلی نرم هستن هم ،مثل توت فرنگی ،از اسلایسر کشویی استفاده میکنم.

دستگاه خشک کن میوه زامنس

دستگاه خشک کن میوه

قطعا مهمترین قسمت یک کارگاه تولید میوه خشک، دستگاه خشک کن اون کارگاه هست. کیفیت محصول تولیدی و حجم تولید وابسته به نوع و مدل دستگاه خشک کن می باشد. حتما در انتخاب و خرید دستگاه خشک کن دقت عمل کافی را به خرج دهید. در ادامه من به معرفی دستگاه خشک کن میوه ای که در کارگاه مشتری عزیزمون بود می پردازم.

دستگاه میوه خشک کن زامنس

دستگاهی که در این کارگاه حدودا ۳۵ متری قرار گرفته است دو کابین بوده و ظرفیت آن حدود ۳۰۰ کیلوگرم بر روز است. این دستگاه کاملا هوشمند است و مصرف گاز و برق آن بسیار پایین می باشد. دستگاه گاز سوز است اما سیستم کنترل آن با برق کار می کند. این دستگاه ها به جهت سهولت در حمل و جا به جایی ، چرخ دار هستند و از چرخ های با کیفیت برای آنها استفاده شده است. از مشعل ایران رادیاتور در ساخت این دستگاه ها استفاده شده و سانتریفیوژ خروجی رطوبت دارند.

سبد های دستگاه میوه خشک کن زامنس

ابعاد سبد هایی که سوار بر ترولی ها وارد دستگاه می شوند ۶۰ در ۸۰ سانتی متر است. جنس سبد ها از مفتول فولادی بسیار مقاوم است. روی سبد ها توری های نسوز و نچسب قرار می گیرد. در این دستگاه از فن های صنعتی بسیار قوی استفاده شده و وجود همزمان مشعل، فن و سانتریفیوژ موجب تسریع سرعت خشک کردن می شود.
یکی از مهم ترین مزیت هایی که سینی های دستگاه خشک کن زامنس نسبت به سایر دستگاه ها دارد این است که علاوه بر جنس و رنگ با کیفیت سبد ها، لبه ۳ سانتی متری سبد ها است که باعث می شود تا حین چیدن بار روی سبد ها توری بلند نشود. یکی از مزایای دستگاه های دو کابین این است که امکان قرار دادن دو سوییچ کنترل مجزا برای هر کابین وجود دارد و در صورتی که بار ورودی به دستگاه کم باشد می توان تنها از یک کابین استفاده کرد.

یخچال مناسب نگهداری از میوه خشک

بسته بندی و نگهداری از محصولات

در ادامه پاسخ به این سوال که  برای شروع کار تولید میوه خشک به چه تجهیزاتی احتیاج است به سراغ مرحله آخر که مربوط به بسته بندی و نگهداری از محصولات است می رویم. پس از آن که بار شما خشک شد می بایست آن را در شرایط خاصی نگهداری کنید. معمولا در جای خشک و خنک میوه وسبزیجات خشک را نگهداری می کنند.معمولا میوه های خشک را در بسته های یک کیلوگرمی و در یخچال نگهداری می کنند. در این کارگاه از یخچال سوپر مارکتی جهت نگهداری از محصولات تولید شده استفاده می شود. البته لازم است جهت فروش محصولات از بسته بندی های شکیل تر استفاده شود. جهت بسته بندی محصولات از ترازو و دستگاه دوخت پلاستیک استفاده می شود.

کیفیت محصولات

کیفیت محصولات تولید شده توسط دستگاه زامنس

زامنس این اطمینان را به مشتری میدهد که محصول تولید شده توسط این خشک کن ها بدون تغییر در رنگ و عطر و طعم میوه تازه ، خشک می شود. شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان تولید کننده انواع دستگاه میوه خشک کن در ظرفیت های نیمه صنعتی تا صنعتی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی مقالات درج شده در سایت zamens.ir متعلق به شرکت زاگرس ماشین سپاهان می باشد و هرگونه کپی برداری و نشر مطالب بدون کسب اجازه و مجوز کتبی ، پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.