مقالات آموزشی

طرز تهیه شهد برای میوه خشک

طرز تهیه شهد برای میوه خشک

برای تولید میوه خشک براق ، جلوگیری از تلخ شدن پرتقال خشک و… از شهد یا شربت بار استفاده میکنند. شربت بار بسیار پرکاربرد برای علاقه مندان به تولید میوه خشک است . برای مشاهده طرز تهیه شهد برای میوه خشک با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

مواد لازم برای تهیه شهد

در این جدول، مواد لازم برای تهیه شهد را  برای شما آوردیم.

دستور تهیه شهد

در ادامه ، مراحل تولید شهد را به صورت گام به گام با یکدیگر بررسی می کنیم

مرحله اول

از شهد برای جلوگیری از تلخ شدن برخی چیپس میوه ها که با پوست در دستگاه خشک کن میوه خشک میشوند،نظیر چیپس پرتقال و چیپس نارنگی استفاده می شود. برای تهیه شربت در گام اول آب را درون یک قابلمه یا ظرف مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار میدهیم.اجازه میدهیم تا به جوش بیاید، هنگامی که آب به جوش آمد جوهر لیمو را به ظرف حاوی آب اضافه می کنیم.

نکته: در صورتی که جوهر لیمو در دسترس ندارید می توانید به جای آن دو قاشق غذاخوری آبلیمو بریزید.

مرحله دوم

در مرحله بعدی شکر را به ظرف حاوی آب و جوهر لیمو اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. اجازه می دهیم تا شکر کاملا در آب حل شود و شربت ما شفاف شود. هنگامی که شربت شروع به جوش آمدن کرد و کاملا شفاف شد گلاب یا زعفران یا عرق نعنا ( و مواردی از این قبیل، در صورت تمایل) را اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در صورت تمایل میتوان برای افزودن عطر و طعم به این شربت از گلاب، زعفران، عرق نعنا و… استفاده کرد، اگر تمایلی به استفاده از گلاب در شربت خود ندارید می توانید از هل نیز استفاده کنید. به این صورت که چند دانه هل را با دست فشار دهید تا پودر شود. سپس هل های پودر شده را داخل شربت بریزید.

نکته : اگر به شهد خود گلاب یا زعفران اضافه کردید، بعد از افزودن گلاب و زعفران باید صبر کنید تا شربت غلیظ شود.

مرحله چهارم

نکته بسیار مهم در طرز تهیه شهد برای میوه خشک این است که باید حتما توجه داشته باشید که شهد باید با حرارت ملایم به غلظت برسد و اگر با حرارت بالا آن را غلیظ کنید در پایان شکرک می زند.

شهد برای تلخی پرتقال

نحوه تشخیص غلظت مناسب شربت

برای اینکه تشخیص دهید شربت به غلظت کافی رسیده است یا نه ، مقدار کمی از شربت را درون یک بشقاب یا نعلبکی یا ظرف مناسب بریزید.
سپس بشقاب را داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید شربت به طور کامل خنک شود، بعد از آن، شربت را بین دو انگشت خود تست کنید. اگر شربت حالت چسبنده و کشدار داشت، یعنی شربت ما به غلظت مناسب رسیده است و آماده است . بنابر این آن را از روی حرارت بر می داریم.
اما اگر شربت حالت آبکی داشت و چسبنده و کشدار نبود، باید همچنان روی حرارت باقی بماند تا به غلظت مناسب برسد، به هیچ عنوان حرارت را برای غلیظ شدن شربت زیاد نکنید چون باعث شکرک زدن شربت می شود. بعد از آن که شربت آماده شد اجازه دهید در دمای محیط خنک شود.

نحوه استفاده شهد برای میوه خشک

از شهد در تولید میوه خشک به دو منظور استفاده می شود. یکی برای جلوگیری از تلخ شدن پرتقال خشک، و دیگری برای تولید چیپس میوه براق و پولکی که در کنار چای استفاده می شود. برای مورد دوم شهد بعد از تولید میوه خشک استفاده می شود. برای گرفتن تلخی پوست پرتقال یا نارنگی یا لیمو ترش، تنها کافیست با برس مخصوص شیرینی پزی، چیپس میوه ها را به مقدار بسیار کمی شهد آغشته کنید و درون دستگاه میوه خشک کن قرار دهید. ترجیحا جهت جلوگیری از سوختن شهد روی میوه ها از مقدار مناسب شهد و همچین دمای متعادل استفاده کنید.

چیپس پرتقال

نکات مهم تولید شربت برای میوه خشک

  • نکته مهم در مورد شهد بازاری این است که اگر می خواهید شهد یا شربت شما هم مثل شربت شیرینی فروشی ها براق باشد می توانید یک قاشق غذاخوری گلوگز داخل شربت بریزید. این کار علاوه بر براق کردن شربت باعث می شود که شربت شکرک نزند.
  • حتما بر روی بسته بندی محصول درج کنید که از گلوکز استفاده کرده اید.
  • جهت جلوگیری از چسبیدن چیپس میوه ها به یکدیگر، آنها را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

گروه صنعتی زاگرس ماشین سپاهان، با برند تجاری زامنس، تولید کننده انواع دستگاه خشک کن میوه و صفر تا صد تجهیزات خط تولید میوه خشک می باشد. تیم پشتیبانی زامنس جهت آسودگی خاطر مشتریان بعد از خرید دستگاه، کلیه آموزش های خشک کردن محصولات را تحت عنوان خدمات پس از فروش، به مشتریان خود ارائه می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تماس بگیرید.
کلیه حقوق مادی و معنوی مقالات درج شده در سایت zamens.ir متعلق به شرکت زاگرس ماشین سپاهان می باشد و هرگونه کپی برداری و نشر مطالب بدون ذکر منبع، پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.